Etikettarkiv: Örjanskolan

Vardagen i ett waldorfgymnasium – att få tid och utrymme att upptäcka världen på många olika sätt

Tyvärr är det alltför okänt att waldorfskolan är en 12-årig skola som avslutas med ett 3-årigt waldorfgymnasium. Här skildrar Maria Eloranta, lärare på Örjanskolan stämningen på skolans gymnasium i Ytterjärna.

 

4.6.1 Örjanskolan1

Klockan är 9.40. Morgonlektionen är över för gymnasieklasserna.

För eleverna i klass tio har dessa 90 minuter innehållit matematik – kanske för att förbereda en fältmätningsresa som ingår i både den naturvetenskapliga och den estetiska waldorfgymnasieutbildningen. Under en veckas tid kommer de att arbeta fram en noggrann karta över ett visst område och uppleva trigonometrin komma till praktisk nytta.

Klass elva har studerat vattenbiologi och återvänder just från den nära liggande Ytterjärnaparken med ekologiska reningsdammar. De har med sig vattenprov men även skisser till stora målningar som skall fånga den specifika, gröna växtmiljön vid vattenbrynet.

Klass 12 däremot stiger upp från teaterlokalen i husets källarvåning: de har haft sin första scenövning på det samhällskritiska dramat ”Skuggan” som under flera kvällar skall framföras inför publik. Före premiären skall de även bli färdiga med kulisser och kostymer – ett projekt som förvandlar klassrummet till en syateljé.

I en vacker, ljus café-och bibliotekslokal hörs ett sorl av röster när elever från gymnasiet samlas i grupper för att prata, fika, göra sina skoluppgifter, spela gitarr, bläddra i en tidskrift eller bara vila mellan lektionerna. Lärarna, som av eleverna beskrivs som engagerade, hjälpsamma och kreativa, tar sig en kopp kaffe bland sina elever. Här möts alla.

I skolans nybyggda del ligger även bild-och mediasalen med en stämning av kreativ verkstad – där hänger målningar och teckningar under process, där står datorerna som innehåller många olika projekt från kurserna i foto, film och tv-produktion. Till hösten kommer även den nya idrottshallen att invigas – ett efterlängtat utrymme i en waldorfskola som ju är mån om elevernas hälsa och rörelse.

Nu är det slut med förmiddagens långa rast. Eleverna går till sina undervisningslokaler som ligger i olika delar av skolområdet. Genom ett av de öppna fönstren i övervåningen till hantverkshuset hörs toner från en flygel när klass 10 övar sina samstämda rörelser till eurytmi. Klass 11 har svenska i sitt hemklassrum – kan det handla om att skriva poesi, utredande texter eller öva retorik?

Före lunch är det dags för kören att öva. Nu träffas hela gymnasiet för att sjunga upp och sedan arbeta med de musikstycken som skall framföras på våravslutningen. Kanske blir det ett större körverk till hösten? Skolans elever har ju flera gånger stått på scenen i det magnifika Kulturhuset i Ytterjärna och framfört stora och uppskattade opera- och körprojekt som bidragit till allas glädje och gemenskap.

Efter den ekologiska lunchen som tillagats i skolans eget kök följer flera lektioner i såväl teoretiska, praktiska som konstnärliga ämnen. Nu finns det möjlighet att fördjupa sig i ens egna individuella val om det sedan handlar om hantverk, bild, eurytmi, psykologi, musik eller media.

I waldorfskolans waldorfgymnasium strävas det efter en bra balans mellan teoretiska och praktiska ämnen oavsett vilket program eleverna har valt. Att få en utbildning på bredd och djup, som utvecklar det mänskliga i oss på ett mångsidigt sätt är en självklarhet som man inte vill förlora oavsett vilka vindar som blåser i skolpolitiken. Vi riktar oss på framtiden, inte bara genom tekniken utan genom att utveckla det kreativa, inlevelsefulla och handlingskraftiga i oss.